Doplňte si motorový olej
Motorový olej plní v motoru hned několik funkcí, jako mazání, chlazení, těsnění a čištění motoru. Při plnění svých povinností proniká část motorového oleje do spalovacího prostoru, kde shoří s palivem. Dnešní moderní motory jsou dokonale utěsněné, takže ztráta oleje vytečením je nepravděpodobná, pokud nedojde k mechanickému poškození olejové vany. Spotřeba oleje je z technologického hlediska vyšší v době záběhu motoru, který se pohybuje od 5 000 – 20 000 km, v závislosti na způsobu jízdy. Po ukončení záběhu motoru se spotřeba oleje ustálí na konstantní hodnotě. Další zvyšování spotřeby oleje může být způsobeno opotřebováním motoru, používáním méně kvalitního oleje nebo přeplňováním olejové náplně nad požadovanou hodnotu.
Motorový olej je potřeba kontrolovat častěji, než jsou současné výměnné intervaly a dle potřeby dolévat.
Většina výrobců motorů uvádí v provozních návodech automobilu spotřebu motorového oleje od 0,6 do 1,0 litru na 1 000 km. V praxi bývá spotřeba oleje daleko nižší a pohybuje se na úrovni 0,1 – 0,25 litru na 1 000 km i níže. Turbomotory a naftové motory mají spotřebu oleje mírně vyšší, v porovnání s nepřeplňovanými motory.
Pokud budeme předpokládat spotřebu oleje 0,1 litru na 1 000 km, po najetí 10 000 km je potřeba dolít 1 litr motorového oleje.
Zkontrolujte si hladinu motorového oleje ve Vašem motoru!
- odstavte vozidlo na rovné ploše a vypněte motor
- po vypnutí motoru chvíli počkejte (alespoň 5 minut) a až potom měřte hladinu oleje
- vyjměte měrku oleje z bloku motoru, otřete ji dosucha a zasuňte zpět
- znovu vyjměte měrku a zkontrolujte hladinu oleje
- pokud je nezbytné doplnění, sejměte víčko plnícího otvoru oleje a doplňte správný olej (viz návod k obsluze automobilu)
- po doplnění zkontrolujte hladinu oleje ještě jednou a v případě potřeby postup zopakujte
- po dolití oleje nezapoměňte uzavřít nalévací otvor
Pozor na tzv. přelití – dbejte, aby hladina oleje nepřesáhla horní rysku měrky, jinak hrozí poškození motoru.