Dvoutaktní motor zaujímá z hlediska techniky mazání zvlaštní postavení, pracuje totiž na principu mazání směsí benzinu a oleje. Motorový olej se buď přidává do paliva nebo se pomocí dávkovacího čerpadla vstřikuje do směsi paliva se vzduchem. Olejovou mlhou se mažou ložiska, písty, pístní kroužky a válce. Dnes běžně samosměšovací motorové oleje pro dvoutaktní motory obsahují rozpouštěcí složku. Ta způsobuje, že olej přidávaný při tankování paliva se s ním samočinně a homogenně mísí. Nejduležitějšími požadavky u olejů pro dvoutaktní motory jsou ochrana před otěrem při vysokých teplotách a zajišťování čistoty motoru. Spalování s velmi malou tvorbou kouře chrání výfukový systém před karbonizací. Syntetické dvoutaktní oleje se spalují prakticky beze zbytku, takže se výkon dvoutaktního motoru z dlouhodobého hlediska nemění; negativní vliv na životní prostředí lze snížit biologicky odbouratelnými dvoutaktními motorovými oleji.
V současné době jsou pro jednostopá vozidla brány za základ následující výkonnostní třídy:
APITA: pro mopedy a malé dvoutaktní motory,
API TB: pro skútry a ostatní vysoce zatěžované malé dvoutaktní motory,
API TC: pro dvoutaktní motory s vysokým výkonem a se zdvihovým objemem válců 500cm3 a více (motocykly),
API TD.